iSay: Intimideert sociale dienst Hoogeveen cliënten?

A.s. zaterdag 12 maart wordt in het programma Ontbijt met politiek geruis aandacht besteed aan de ervaringen van cliënten van de sociale dienst in Hoogeveen. In dit programma komen een aantal cliënten zelf aan het woord of worden geschreven verklaringen van cliënten voorgelezen. Dit laatste omdat de betrokkenen bang zijn herkend te worden aan hun stem. Een feit dat op zich al een teken aan de wand is.


In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen 2014 voerde de SP in Hoogeveen een eigen onderzoek uit naar de ervaringen van cliënten van de sociale dienst. Dat onderzoek riep een droefgeestig beeld op. Vooral omdat de respondenten, die in vaak schrijnende omstandigheden door het leven gaan, doodsbenauwd zijn voor de macht die door medewerkers van de sociale dienst wordt gebruikt en de willekeur waarmee cliënten worden behandeld.

De huidige wethouder Gert Vos (ChristenUnie) is niet bereid te reageren op anoniem geuite klachten. De gemeente geeft aan dat cliënten via de daartoe in het leven geroepen procedure hun klachten kenbaar kunnen maken, waarna een commissie de klacht zal behandelen. Een procedure waar veel mis mee lijkt te zijn, bleek destijds uit het onderzoek van de SP, dat aanleiding werd tot het (op initiatief van de VVD) houden van een ‘klanttevredenheidsonderzoek’ onder cliënten van de sociale dienst. Hoewel de cliënten anoniem konden reageren was de respons bedroevend laag. Slechts 20% van de aangeschreven cliënten reageerde. Dat is  ruim 30% lager dan bij vergelijkbare onderzoeken in andere gemeenten het geval was.

Nu kan men zeggen dat de 80% die niet reageerde daarmee aangaf niet ontevreden te zijn, men zou zelfs kunnen zeggen u hebt uw kans gehad en deze niet gegrepen, maar dat is toch echt te kort door de bocht. Bekijkt u de vragenlijst eens. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar als ik zo’n lijst moet invullen ben ik na een paar items al helemaal gaar. Wie denkt nou op zo’n manier? Buiten de mensen die dit soort onderzoeken uitvoeren. En daar rapporten over schrijven.

En dan het rapport. Daarin worden geen absolute aantallen genoemd, bij diverse vragen ontbreken de antwoorden en worden slechts de percentages per categorie genoemd. Rapportcijfers en percentages worden door elkaar gebruikt. Dan lijkt een score van 70% een voldoende, maar als op honderd cliënten er dertig ontevreden zijn, kun je onmogelijk spreken van een onvoldoende.
Het college van B&W was echter behoorlijk ingenomen met het rapport en noemde een klein aantal verbeterpunten. Toevallig net de punten die onderzoeksbureau BMC bij de presentatie van het rapport al had benoemd. Het is dus maar zeer de vraag of het college de moeite heeft genomen om het rapport echt goed te bestuderen.

Cliënten bij de sociale dienst verkeren in een afschuwelijke positie. Daar zijn ze vaak in beland door oorzaken, waar men geen invloed op kon hebben. Het is veelal een uitzichtloze, inkomensloze situatie. Daar bovenop krijgen ze in toenemende mate het gevoel aangepraat profiteur te zijn.
De voorzitter van VNO-NCW, Hans de Boer (CDA), bezondigde zich er vorig jaar zelfs aan hen uitvreters die labbekakken te noemen. Je zult maar zo’n etiket opgeplakt krijgen. En dan te bedenken dat deze zelfde Hans de Boer in 2013 in het geniep een miljoen euro wist binnen te slepen met de verkoop van een met veel belastinggeld opgezet (en mislukt) Vakcollege (zie deze Kantlijn).

Het heeft er alle schijn van dat medewerkers van de sociale dienst niet schuwen om te dreigen met korting of stopzetting van de uitkering. Bij huisbezoeken wordt naar verluid zonder toestemming in kasten gekeken. Vermoedelijk op zoek naar overtredingen, waarop maatregelen genomen kunnen worden. Privacyregels lijken niet van toepassing op cliënten van de dienst.
En aangezien veel gesprekken plaats vinden onder vier ogen kan men altijd zeggen iets ‘niet zo gezegd of gedaan te hebben’.  Het is dan het ene woord tegen het andere. Als ik uitkeringsgerechtigd was liet ik mij bij gesprekken door een vertrouweling begeleiden. Of plaatst het simpele feit dat ik dat zou doen mij al aan de verkeerde kant van de willekeur?

Ik kijk met veel belangstelling uit naar de uitzending van a.s. zaterdag. De wethouder is niet bereid in daarin te reageren op de verhalen van cliënten om redenen van privacy. ‘Cliënten die een probleem met de gemeente hebben, kunnen een klacht indienen’, aldus een woordvoerder.

ScreenHunter_08 Mar. 08 13.48


 

Beeld: Pixabay

Auteur: Frits Kappers

Schrijver, publicist, werkt desgevraagd in opdracht.

Geef hier uw reactie: